Belgique : greffe de tissus ovarien à l’UCL

Publié le

BILZEN - Pizzeria Michelangelo in Bilzen kreeg gisterenavond een tv-ploeg van Sky News op bezoek. De zussen Teresa en Sandra Alvaro hadden voor de tweede keer een medische wereldprimeur op hun conto hebben staan.

 

De vorige keer dat de Bilzerse Teresa Alvaro (36) in de media stond, dateert van 2004. Toen stapte ze in het huwelijksbootje met Michel Frisina.

 

Nu haalt de Limburgse de wereldpers met een medische primeur die vandaag in het wetenschappelijke tijdschrift 'Human Reproduction' staat.

 

'Ik was onvruchtbaar,' vertelt Teresa. 'Nadat ik vorig jaar een eierstokweefsel kreeg ingeplant van mijn zus Sandra, kan ik opnieuw zwanger worden. Onze kinderwens kan eindelijk in vervulling gaan.'

 

Teresa kan wel wat geluk verdragen. De genetische bloedziekte thalassemie maakte dat ze vanaf haar eerste levensjaar een bloedtransfusie moest ondergaan en dagelijks medicatie moest nemen.

 

Teresa: 'Daarom dat mijn familie in 1975 vanuit het arme Calabrië naar België verhuisde. Een beenmergtransplantatie met merg van Sandra- ook al een medische primeur in die tijd - heeft me toen bijna het leven gekost. Maar ze slaagde.'

 

In 1995 bleek Teresa volledig genezen, maar de chemotherapie had haar vruchtbaarheid aangetast. 'Na mijn huwelijk trok ik daarom naar de Brusselse professor Jacques Donnez (UCL) om een oplossing te zoeken.'

 

'In die tijd had hij een vrouw opnieuw vruchtbaar gemaakt met eierstokweefsel van haar genetisch identieke zus. Nu is dat bij mij ook gelukt met weefsel van mijn jongere zus Sandra. Via IVF kan ik nu eindelijk mama worden. Twee pogingen zijn totnogtoe mislukt, de derde vindt plaats in het najaar.'

 

Hoopt ze op een jongen of meisje? 'Als het kind maar gezond is,' lacht ze. (pdp)

 

http://www.nieuwsblad.be/Article/Detail.aspx?ArticleID=3I1FIG79

 

 

Publié dans Grossesse

Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article