Belgique: MARC VAN DER MEEREN REAGEERT over Hugo Claus en euthanasie

Publié le par cb

Broeder stockman heeft het bij het rechte eind. Spijtig dat deze stem en nog andere

stemmen in de woestijn weinig of niet gehoord worden. Dat Hugo Claus als individu er

voor koos om, voor zichzelf en alleen voor zichzelf , een einde eraan te maken is een

beslissing die men alleen maar kan betreuren. Net als bij iedere zelfdoding is er

fundamenteel iets mis. Net zoals wij het niet in handen hebben om op deze wereld te

komen, met welke genetische code dan ook, zo ook zouden wij het niet in handen mogen

nemen om van deze wereld afscheid te nemen. Elk leven is heilig! Hugo Claus heeft een

verkeerde boodschap gegeven. De mensen die hem omringden heeft hij de kans

ontnomen om leren om te gaan met ziekte, leed en dood.

Ik acht mij een gelukkig mens omdat ik de kans gekregen heb om mijn dementerende

opa tot bijna zijn laatste ogenblikken bij ons in huis gehad te hebben. Ik acht mij een

gelukkig mens omdat Hans met het down syndroom mij zo graag ziet. Ik acht mij een

gelukkig mens omdat ik door mijn chronische ziekte geregeld eens met mijn twee voeten

op de grond gezet word. Ik acht mij gelukkig omdat ik op een waardige serene manier

afscheid kunnen nemen heb van mijn stervende ouders. Wanneer pijn een menswaardig

afscheid in de weg staat, zijn er mogelijkheden genoeg om deze te onderdrukken. Wat er

gebeurd met de levensbeëindiging mogen en kunnen wij alleen maar overlaten aan Gods

genade. We kunnen er zelfs in bepaalde omstandigheden om bidden, maar laat ons niet

voor God spelen.

Ziekte leed en dood zijn te overwinnen. Wat de meeste dokters heden ten dage fysiek

doen is prachtig. De overwinning die ligt echter in de paasboodschap en niet in de

negatie van het leven in zijn totaliteit. Ook voor Hugo Claus wordt er deze dagen

herdacht dat er 2000 jaar geleden iemand kon omgaan met lijden en sterven.

De media en de publieke opinie zijn op het verkeerde pad gezet door hun eigen

drijfveren. Wat telt in onze maatschappij is presteren. Al wat daar buiten staat, kan de

vooruitgang alleen maar remmen. Het is het recht van Hugo Claus om te zeggen:”Voor

mij hoeft het niet meer”. Wat er dan wel nog toe doet werd en word door hem en door de

media gewoon weggegooid. Mee huilen met de wolven in het bos is in. Als roedel sta je

sterk. De stille stemmen uit de woestijn, wanneer krijgen zij gehoor. Kerknet

Pour être informé des derniers articles, inscrivez vous :
Commenter cet article